نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

 عوامل تاثیر گذار بر ارگونومی کار با میکروپیپت

وزن میکروپپیت

در مقالات قبلی در مورد مفهوم ارگونومی در میکروپیپتینگ و طراحی ارگونومیک میکروپیپت مطالبی عنوان شد. در این مقاله در مورد عوامل دیگر تاثیرگذار بر ارگونومی کار با میکروپپیت توضیحاتی ارائه خواهد شد.

تناسب میکروپیپت با دست کاربر

دسته میکروپیپت باید با دست کاربر مناسب باشد. با توجه به این موضوع که شکل و اندازه دست افراد مختلف با هم متفاوت است، بنابراین دسته میکروپیپت باید قابلیت تناسب با انواع دست های مختلف در اندازه ها و شکل های مختلف را داشته باشد. دکمه اجکتور و قلاب انگشت نیز باید در دسترس انگشتان دست باشد.طراحی ارگونومیک این قسمت های میکروپیپت برای راحتی در ساعات کاری طولانی مدت بسیار مهم است.

تناسب میکروپیپت با دست کاربر

وزن میکروپیپت

برای بسیاری از محققان، میکروپیپت ابزار اصلی کار در آزمایشگاه است. بسیاری از افراد ساعت های متوالی را در روز با میکروپیپت کار کرده و هزاران گام حرکتی را با آنها انجام می دهند. این موضوع، لزوم محدود کردن وزن میکروپیپت را جهت کاهش آسیب به عضلات و بازو مطرح می کند. حتی افزایش یا کاهش یک گرم در وزن میکروپیپت در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

آسیب به دست در هنگام کار با میکروپیپت

علاوه بر وزن میکروپیپت که بر عضلات بازو و انگشتان فشار وارد می کند، انگشت شست دست نیز بصورت مداوم با میکروپیپت( برای فشار دادن دکمه حجم برداری) در تماس بوده و دائماً در حال کار است. برای اجکت تیپ نیز ( در صورتی که دکمه های حجم برداری و اجکت جدا هستند)، باید انگشت شست از دکمه حجم برداری به دکمه اجکتور رفته و دوباره برگردد. هرچه نیروهای عملیاتی برای کار دکمه های کنترلی کمتر باشد، انگشت شست شما کمتر آسیب خواهد دید.

نیروی لازم برای اتصال سر سمپلر به میکروپیپت

برای اتصال مناسب تیپ به نوک میکروپیپت، نیرویی لازم است که توسط کاربر اعمال می شود. برای اینکار  بویژه در مورد تیپ های غیراستاندارد ( یا تیپ هایی که شرکت سازنده میکروپیپت آن را توصیه نکرده است)، اعمال نیروی اضافی لازم است. به این منظور بسیاری از کاربران، با میکروپیپت، ضربه هایی را بر روی تیپ در داخل رک وارد می کنند که در نتیجه اینکار، آسیب هایی به میکروپیپت و همچنین مچ دست کاربر ممکن است وارد شود. در بعضی از میکروپیپت های پیشرفته، یک بالشتک هوا در نوک مخروطی میکروپیپت ( محل اتصال تیپ) تعبیه شده است که میزان نیروی لازم برای اتصال اتصال تیپ به آن را محدود می کند. در این نوع از میکروپیپت ها، برای اتصال تیپ به نوک میکروپپیت نوک میکروپیپت  را به آرامی روی نوک قرار دهید، مخروط پیپت را کمی پایین بیاورید و به راحتی نوک آن را روی مخروط بچسبانید. انجام شده.

قرار گرفتن میکروپیپت در پایه

هر نوع پایه نگهدارند میکروپیپت برای نگهداری انواع خاصی از میکروپیپت طراحی شده است. افرادی که در آزمایشگاه با روش های سیستماتیک آشنایی ندارند، ممکن است میکروپیپت را با فشار وارد در پایه های غیر استاندارد قرار دهند، و باعث آسیب به میکروپپیت و پایه نگهدارنده آن شوند. درج یک تصویرنگار مناسب بر روی پایه نگهدارنده می تواند موقعیت مناسب و ایمن میکروپیپت را به کاربر نشان می دهد.

تعادل پایه نگهدارنده

هنگامی که پایه نگهدارنده میکروپیپت را همراه با میکرو پیپت هایی که روی آن قرار گرفته است، جابجا میکنید بسیار مهم است که میکروپیپت ها از روی نگهدارنده نیافتند. وجود یک دسته مناسب در پایه نگهدارنده به کاربر کمک می کند تا آنرا به راحتی و ایمنی جابجا کند.

کد گذاری میکروپپیت توسط رنگ

وجود کد رنگ های خاص استاندارد بر روی میکروپیپت ها به شما این امکان را می دهد که به سرعت و به راحتی، میکروپیپت و تیپ مورد نیاز خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، میکروپپیت کد شده با رنگ آبی، نشان دهنده میکروپیپت با حجم 1000 میکرولیتری و میکروپپیت کد شده با رنگ زرد، نشان دهنده میکروپیپت با حجم 100 میکرولیتر می باشد. امروزه اکثر تولیدکنندگان میکروپیپت از کدگذاری رنگ به این منظور استفاده می کنند.

تناسب سرسمپلر با میکروپیپت

کدهای رنگ استاندارد استفاده شده در میکروپیپت با کدهای رنگ مورد استفاده برای تیپ و رک های سرسمپلر باید مطابقت داشته باشد. برای مثال، رنگ آبی که برای علامت گذاری میکروپیپت های 1000-100 میکرولیتری استفاده می شود، کاربر را راهنمایی می کند تا به دنبال رک آبی با حجم 1000 میکرولیتر باشد.

وجود کد رنگ های خاص استاندارد بر روی میکروپیپت ها به شما این امکان را می دهد که به سرعت و به راحتی، میکروپیپت و تیپ مورد نیاز خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، میکروپپیت کد شده با رنگ آبی، نشان دهنده میکروپیپت با حجم 1000 میکرولیتری و میکروپپیت کد شده با رنگ زرد، نشان دهنده میکروپیپت با حجم 100 میکرولیتر می باشد. امروزه اکثر تولیدکنندگان میکروپیپت از کدگذاری رنگ به این منظور استفاده می کنند.

خواندن برچسب‌ها یا بررسی دفترچه راهنما راه‌هایی هستند که می‌توانید فهمید کدام تیپ برای میکروپیپت شما مناسب‌تر است. اما این کار زمان زیادی می برد. وقتی با مجموعه ای از میکروپیپت های مختلف کار می کنید، باید بتوان تیپ صحیح را بصورت سریع و راحت انتخاب کرد.

مشکل خوانش حجم در صفحه نمایش کوچک

 کاربرد یک میکروپیپت با حداقل وزن ممکن به معنای سبک و کوچک کردن تمام قطعات آن است. با وجود اینکه کاربرد یک میکروپیپت کوچک از نظر ارگونومی برای عضلات بازو و انگشتان کاربر می تواند مناسب باشد، اما تعبیه صفحه نمایش کوچک بر روی میکروپیپت ممکن است خوانش حجم روی آن را برای کاربر دشوار کند. یک صفحه نمایش چهار رقمی با پنجره بزرگ‌نمایی بزرگ به شما امکان می‌دهد به راحتی حجم میکروپیپت خود را تشخیص دهید. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

.

کالیبره بودن میکروپپیت

برای اعتماد به نتایج کار خود باید اطمنیان حاصل کنید که میکروپیپت شما کالیبره است. برای اطمینان به این منظور، سمپلر خود را بصورت دوره ای از نظر کیفی کنترل کنید. در نهایت، باید برچسبی روی میکروپیپت باشد که به وضوح وضعیت کالیبراسیون و تاریخ آن را نشان دهد.

منبع :

https://www.eppendorf.com/OC-en/applications/physiocare-ergonomics/physiocare-products/pipetting/

برای مطالعه آشنایی با آشنایی با مفهوم ارگونومی در میکروپیپتینگ اینجا کلیک کنید
برای مطالعه عوامل موثر در طراحی ارگونومیک میکروپیپت اینجا کلیک کنید.
,

ثراتونا (thraetaona)

دیدگاهتان را بنویسید