نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نگهداری، تمیزکاری و بررسی میکروپیپت

تمیز کردن میکروپیپت

نگهداری و مراقبت از میکروپیپت یک روال مهم در آزمایشگاه است که شامل تمیزکاری و بررسی کالیبراسیون میکروپیپت می باشد. برنامه ریزی و انجام درست این فرآیند می تواند هزینه خرید تجهیزات گران قیمت را کاهش داده و باعث اطمینان در مورد نتایج بدست آمده شود.

تمیز کاری میکروپیپت

 تمیزکاری میکروپیپت به زمان، تمرکز و تمرین نیاز دارد. در غیر این صورت میکروپیپت ممکن است آسیب ببیند. بنابراین، مهم است که هنگام تمیز کاری میکروپیپت، این کار را با دقت انجام داد. در ادامه راهنمای جامعی در مورد نحوه تمیز کردن صحیح میکروپیپت آورده شده است.

تمیز کردن سطح خارجی میکروپیپت

سطح خارجی بیشتر میکروپیپت ها را می توان با مواد تمیزکننده معمولی آزمایشگاهی، صابون یا الکل تمیز کرد. برای اطمینان از تمیزی کامل، اجازه دهید محلول تمیز کننده به مدت 10-15 دقیقه روی میکروپیپت بماند و سپس آن را پاک کنید.

تمیز کردن فضای داخلی میکروپیپت

تمیز کردن فضای داخلی میکروپیپت می تواند نیازمند صرف زمان بیشتری باشد، زیرا نیاز به جداسازی کامل اجزای میکروپیپت دارد. همچنین هر قسمت از میکروپیپت بسته به مایع مورد استفاده در نمونه برداری باید به درستی تمیز شود.

  1. در ابتدا جهت اطمینان از انجام صحیح این کار، حتما دفترچه راهنمای دستورالعمل میکروپیپت را مطالعه کنید.
  2. بر طبق دستورالعمل شرکت سازنده، میکروپیپت را باز کنید.
  3. از سواب پنبه ای آغشته به محلول تمیز کننده و آب مقطر برای تمیز کردن اجزای داخلی استفاده کنید.
  4. پیستون ها را با ماده روان کننده موجود در بسته بندی میکروپیپت کمی چرب کنید.
  5. همه قطعات را دوباره سرهم کنید و بررسی کنید که آیا میکروپیپت به خوبی کار می کند.

تمیز کردن آلودگی ها

 اگر میکروپیپت با یک ماده شناخته شده آلوده شود، مراحل تمیزکاری بسته به نوع ماده باید انجام شود. اگر میکروپیپت دارای آلودگی متقاطع باشد، این روش تمیز کردن کافی نخواهد بود. در جدول زیر انواع روش های مختلف ارائه شده است.

انواع محلول هافرآیند تمیز کردن
محلول های آبی، حلال های آلی و پروتئین ها  قسمت های آلوده را با آب مقطر یا اتانول 70 درصد بشویید و در دمای تقریبی 15 درجه سانتیگراد در هوا خشک کنید.
مایعات عفونیقسمت پایینی را در دمای 120درجه سانتیگراد به مدت 20-15 دقیقه اتوکلاو کنید سپس قبل از سرهم بندی مجدد اجازه دهید که دمای آن به  دمای اتاق برگردد.
مواد رادیواکتیومیکروپیپت را در محلولی مانند دکون (Decon) قرار دهید و سپس بشویید و در هوا خشک کنید.
اسیدهای نوکلئیکقسمت های پایینی میکروپیپت را در بافر HCL/گلیسین (pH 2) به مدت 10 دقیقه بجوشانید، سپس آن را با آب مقطر بشویید و در هوا خشک کنید.

نحوه استریلیزاسیون میکروپیپت

  • اگر میکروپپیت از نوع قابل اتوکلاو باشد، می توان آن را با اتوکلاو کردن در دمای 121 درجه سانتی گراد (252 درجه فارنهایت) و PSI 15 به مدت 20-15 دقیقه استریل کرد. هیچ آماده سازی خاصی در این زمینه لازم نیست.
  • در صورت نیاز می توان از کیسه های استریلیزاسیون با بخار استفاده کرد. پس از اتوکلاو، میکروپیپت باید حداقل دو ساعت در دمای اتاق خنک شود. قبل از پیپتینگ، مطمئن شوید که میکروپیپت خشک است.
  • توصیه می شود کالیبراسیون را بعد از هر چرخه استریلیزاسیون بررسی کنید تا به بهترین دقت و صحت ممکن دست یابید.

نگهداری میکروپیپت

نگهداری صحیح میکروپیپت به اندازه تمیز کردن و کالیبره کردن آن اهمیت دارد. میکروپیپت و لوازم جانبی آن باید در مکانی تمیز، خنک و خشک نگهداری شوند. محل نگهداری باید دارای دمایی بین 20- تا 50 درجه سانتیگراد (از 4- تا 120 درجه فارنهایت) با رطوبت نسبی بین 5 تا 95 درصد باشد. نکته دیگری که باید به خاطر داشت این است که میکروپیپت باید در حالت عمودی قرار داده شود. برای نگهداری میکروپیپت ها، از پایه های نگهداری سمپلر استفاده کنید.

کالیبراسیون میکروپیپت

به منظور حفظ کیفیت نتایج پیپتینگ، علاوه بر اینکه میکروپیپت ها باید در شرایط خوبی نگهداری و تمیزکاری شوند، باید به درستی نیز کالیبره شده باشند. به طور معمول، فاصله زمانی که یک میکروپیپت باید کالیبره شود به عوامل زیادی بستگی دارد:

  1. فراوانی استفاده از آن
  2. نوع مایع توزیع شده توسط میکروپیپت
  3. میزان جابجایی و مراقبت از میکروپیپت
  4. انواعی از کاربردها توسط میکروپیپت که به دقت بالاتری نیاز دارند نیز کالیبراسیون بیشتری را می طلبند.

مقررات و استانداردهای منتشر شده توسط سازمان هایی مانند FDA و ASTM International حداقل الزامات را برای اطمینان از کیفیت نتایج آزمایشات آزمایشگاهی فراهم می کند. این مقررات عنوان می کنند که تمام ابزارهای آزمایشگاهی مورد استفاده در نمونه برداری و تولید از جمله میکروپیپت ها باید به طور معمول در فواصل زمانی مناسب کالیبره شوند.

برای مطالعه بیشتر در مورد نحوه بررسی کالیبراسیون میکروپیپت اینجا کلیک کنید.

منبع

https://www.microlit.us/micropipette-product-guide/

دیدگاهتان را بنویسید